مدل فکری چابک – بخش دوم

نویسنده : مهدی دل پرریش

سوال اساسی ، مدل فکری و مدیریتی چابک چیست ؟

مدل چابک یک گام و یورش فراتر از دیدگاه رهبری سنتی و معمول که  در آن هر که صدایش رساتر است برحق است می باشد . در این مدل تیم های کاری ضمیر یا تمایلات فردی را کنار گذاشته و بر تفکر چه چیزی درست یا ارزش است پافشاری می کنند .

Agile  یا چابک و مدل فکری آن ، فراتر از وظایف و پروژه های نرم افزاری به تدریج به یک راهکار مدیریتی تغییر نموده است .

در پروژه ها و دیدگاه  Agile موارد ذیل ارزش های کار و دستاورد تلقی می شود:

 

1- خلاقیت

2-پافشاری بر ارزش های مشتری و مشتری محوری

3- تیم های خودکنترلی که نیاز به سرپرست ندارند .

4-شبکه سازی و همکاری متقابل

در حالی که سازمان های زیادی همچنان بر نظام  برکراتیک و سلسله مراتبی تاکیید می کنند ، بخش ها و شرکت های چابک محور به فعالیت های پربازده ، قابلیت سازگاری با نیازهای بشدت متغییر بازار کسب و کار تمرکز دارند . مدل فکری  Agile  یا چابک بر روی ارزش های اساسی ذیل تاکیید می نمایند 

1- احترام متقابل

2- مسئولیت پذیری

3- همکاری متقابل

4-سازگاری با متغیرها و تغییرات و چرخه های فراگیری و بازخورد.

نگاهی به مانیفست مدل مدیریت چابک

مدل فکری مورد اشاره فوق و نیل به آن فرایندی یک شبه نیست و برای رسیدن به این دیدگاه نیاز به تغییرات تدریجی و متعهدانه در کارها نیاز است . روانشانسان اغلب ذکر می کنند 30 تا 60 روز برای توسعه یک عادت جدید نیاز است و از آنجایی که اغلب ما جوانان ایرانی در فضای رقابتی فردی مختلف  از نمرات  تا کنکور رشد نموده ایم ، پایه گذاری و توسعه تیم های این چنینی کاری برای ما کاری نسبتا  دشوار است .

مدل فکری چابک بیانه ذیل را عنوان می نماید :  

1- افراد و تعامل های انسانی مافوق ابزار و فرایندها است .

2- محصول قابل عملیاتی شدن اولی تر از اسناد جامع و وسیع و بدون خروجی است .

3-  بین دیدگاه قراردادی و تعامل با مشتری ،  الویت تعامل و براورده نمودن تغییرات مورد نیاز مشتری است .

4- پاسخ به تغییرات ( نگاه بازار ، نیاز مشتری ، علاقه به محصول ) مهمتر از پیگیری برنامه پروژه صرف است.

اصول اساسی پروژه ها و توسعه چابک محور

12 اصل اساسی به عنوان اصول  پروژه ها و توسعه های چابک مطرح می شود و بر این اساس محصولات ، وظایف ، کارها و پروژه سکل گرفته و تعریف می شوند .

1- الويت رضايت مشتري است .

2-تغييرات منطقی را می بایست با آغوش باز پذیرفت .

3-ساخت حداقلی  محصولات پروژه ها و بهبود تدریجی آن طی بازه های زمانی محدود

4-تعامل مستقیم و کنار یکدیگر تیم های فنی و اقتصادی پروژه

5- ترجیح بر تعاملات چهره به چهره  و فضای کاری مشارکتی .

6- محصول قابل کارکرد بهترین معیار موفقیت پروژه است .

7-هدف ، توسعه و گام های پایداراست .

8- نیاز به زمان کافی برای وسعه و تولیئ محصول با کیفیت .

9 – سادگی اصلی اساسی است .

10- تیم های خود مدیریتی و کنترلی ایده آل این مدل است .

11- بهره گیری تیم ها از افراد با انگیزی برای اخذ نتیج با کیفیت

12- درس آموزی مرتب از موفقیت ها و شکست ها

در این الگوی اجرایی پروژه ، معمولا بازه های زمانی کاری دو هفته است که این تحویل محصول درون سازمانی است و تدریجا محصولات در دوره های زمانی بیشتر به بازار وارد می شوند .

مانیفست چابک

بخش بعدی ، متدهای چابک

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *