نویسنده : مهدی دل پرریش
سوال اساسی ، مدل فکری و مدیریتی چابک چیست ؟
مدل چابک یک گام و یورش فراتر از دیدگاه رهبری سنتی و معمول که در آن هر که صدایش رساتر است برحق است می باشد . در این مدل تیم های کاری ضمیر یا تمایلات فردی را کنار گذاشته و بر تفکر چه چیزی درست یا ارزش است پافشاری می کنند .
Agile یا چابک و مدل فکری آن ، فراتر از وظایف و پروژه های نرم افزاری به تدریج به یک راهکار مدیریتی تغییر نموده است .
در پروژه ها و دیدگاه Agile موارد ذیل ارزش های کار و دستاورد تلقی می شود:
1- خلاقیت
2-پافشاری بر ارزش های مشتری و مشتری محوری
3- تیم های خودکنترلی که نیاز به سرپرست ندارند .
4-شبکه سازی و همکاری متقابل
در حالی که سازمان های زیادی همچنان بر نظام برکراتیک و سلسله مراتبی تاکیید می کنند ، بخش ها و شرکت های چابک محور به فعالیت های پربازده ، قابلیت سازگاری با نیازهای بشدت متغییر بازار کسب و کار تمرکز دارند . مدل فکری Agile یا چابک بر روی ارزش های اساسی ذیل تاکیید می نمایند
1- احترام متقابل
2- مسئولیت پذیری
3- همکاری متقابل
4-سازگاری با متغیرها و تغییرات و چرخه های فراگیری و بازخورد.
نگاهی به مانیفست مدل مدیریت چابک
مدل فکری مورد اشاره فوق و نیل به آن فرایندی یک شبه نیست و برای رسیدن به این دیدگاه نیاز به تغییرات تدریجی و متعهدانه در کارها نیاز است . روانشانسان اغلب ذکر می کنند 30 تا 60 روز برای توسعه یک عادت جدید نیاز است و از آنجایی که اغلب ما جوانان ایرانی در فضای رقابتی فردی مختلف از نمرات تا کنکور رشد نموده ایم ، پایه گذاری و توسعه تیم های این چنینی کاری برای ما کاری نسبتا دشوار است .
مدل فکری چابک بیانه ذیل را عنوان می نماید :
1- افراد و تعامل های انسانی مافوق ابزار و فرایندها است .
2- محصول قابل عملیاتی شدن اولی تر از اسناد جامع و وسیع و بدون خروجی است .
3- بین دیدگاه قراردادی و تعامل با مشتری ، الویت تعامل و براورده نمودن تغییرات مورد نیاز مشتری است .
4- پاسخ به تغییرات ( نگاه بازار ، نیاز مشتری ، علاقه به محصول ) مهمتر از پیگیری برنامه پروژه صرف است.
اصول اساسی پروژه ها و توسعه چابک محور
12 اصل اساسی به عنوان اصول پروژه ها و توسعه های چابک مطرح می شود و بر این اساس محصولات ، وظایف ، کارها و پروژه سکل گرفته و تعریف می شوند .
1- الويت رضايت مشتري است .
2-تغييرات منطقی را می بایست با آغوش باز پذیرفت .
3-ساخت حداقلی محصولات پروژه ها و بهبود تدریجی آن طی بازه های زمانی محدود
4-تعامل مستقیم و کنار یکدیگر تیم های فنی و اقتصادی پروژه
5- ترجیح بر تعاملات چهره به چهره و فضای کاری مشارکتی .
6- محصول قابل کارکرد بهترین معیار موفقیت پروژه است .
7-هدف ، توسعه و گام های پایداراست .
8- نیاز به زمان کافی برای وسعه و تولیئ محصول با کیفیت .
9 – سادگی اصلی اساسی است .
10- تیم های خود مدیریتی و کنترلی ایده آل این مدل است .
11- بهره گیری تیم ها از افراد با انگیزی برای اخذ نتیج با کیفیت
12- درس آموزی مرتب از موفقیت ها و شکست ها
در این الگوی اجرایی پروژه ، معمولا بازه های زمانی کاری دو هفته است که این تحویل محصول درون سازمانی است و تدریجا محصولات در دوره های زمانی بیشتر به بازار وارد می شوند .