تلاش برای رفع نیازهای انرژی جهان  مشابه سیستم گردش خون بدن انسان بصورت شبانه روزی در سطح کره زمین تداوم دارد .  با توجه به ضرورت ارسال و صادرات  سریع نفت ، میعانات گاری برای رسیدن به پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و تبدیل به مواد پالایشی ، بنزین ، سوخت هواپیما و کشتی تلاشی که در این خصوص صورت می گیرد ، روز به روز سرعت بالایی بخود می بیند .

پایانه های شناوری  SPM   یا اصطلاحا گوی شناوری یکی از راه حل های صادرات  و واردات سریع از طریق تخلیه یا بارگیری از دریاست  که در دهه گذشته به خاطر انفجار قیمتی نفت بشدت رشد نمود .

SPM چیست ؟

SPM یک گوی شناور در فراساحل کم عمق یا عمیق است که از طریق شمع کوبی بستر دریا و زنجیرهای متصله به آن در فراساحل کم عمق یا عمیق مهار می شود و وظیقه بار گیری نفت و میعانات گازی را به عهده دارد . مهار شدن  گوی های شناوری باعث ایجاد توان تاب آوری در انواع شرایط دریایی داشته و شرایط را برای تحویل نفت و میعانات گازی در هر تناژی را هموار می ساز د .

در آب های کم عمق نزدیک ساحل گوی ها نقش ترمنیال صادراتی یا واردات محصولات نفت و پالایشی را در محل های کشتی های تناژ بالا   دارد که حتی  می تواند به شناورهای تا 2 میلیون بشکه ای نیز خدمات دهد . در شرایط دریایی عمیق که خط لوله صادراتی را نمی توان به خشکی صادر نمود این پایانه ها بصورت مستقیم از سکوهای نفتی کار صادرات را انجام می دهند .

مثال تصویر بالا ، نمونه ای از سامانه  SPM  در دریای کم عمق است که  هدف صادرات نفت خام به  پالایشگاه های نفت  مقصد از طریق پایانه شناوری و  شناورهای صادراتی است . برای داشتن ذهنیت بهتر از کارکرد سامانه تصاویر شناورهای نفتی و اتصال به این شناورها نمایش داده شده است .

 پایانه های  SBM انواع مختلفی دارند که دو نوع پرکاربرد در خلیج فارس و دریای سرخ به صورت ذیل است :

  • Calm Buoy
  • Salm Buoy

تصویر   بالا نمونه ای از   Calm buoy  را نشان داده که همانطور که گفته شد بصورت متداول در منطقه خلیج فارس استفاده می شود . این سامانه  شامل تجهیزات  به شرح ذیل است:

  • خط لوله دریایی
  • PleM چند راهه زیرآب ارسال نفت
  • Subsea Riser رایزرهای زیر آّب
  • لوله های شناور بارگیری
  • طناب های Hawser

هنگام نزدیکی شناور های اصطلاحا نفت کش ، کشتی های هدایت کننده آرایش مناسب برای پهلوگیری مفت کش کنار  SPM را هموار می سازند . نفت کشی از طریق  طناب های هاوز با فاصله امن 40 متری مهار می شود . ، شناورهای هدایت کننده سپس لول ها بارگیری را به سمت نفت کش هدایت می کنند و کار تخلیه نفت یا میعانات گاز ی در نفت کش بصورت فرایندهایی صورت می گیرد.

معمولا شرایط آب و هوایی برای عملیات بارگیری از یک سری الزامات تبعیت می کند که مدیران ترمینال شناور که در کشتی های هدایت کننده مستقرند آن را رهبری می کنند . سرعت باد طوفان و طول  امواج اگز میزانی عبور نماید ، عملیات بلافاصله متوقف شده و در حالت شدیدتر نفت کش باید از گوی شناور دور گردد تا دارایی های بالغ بر 200 میلیون دلار آسیب ندیده و مشکل محیط زیستی بوجود  نیاید .

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *