خانه ای که جک ما ساخت

تأثیر علی بابا دات کام ( نه دات آی آر )در خارج از چین به اندازه ای که در چین است  درک نمی شود. در خارج از چین، مردم  کسب و کار چینی علی بابا را ممکن است تنها به عنوان یکی از بزرگترین عرضه اولیه بورسی جهان  (25 میلیارد دلار در سال 2014) و شاید بنیان‌گذار عجیب آن جک ما را بشناسند .در چین اینترنت زندگی مردم را تغییر داده و   علی‌بابا این روند را تقویت کردند. . بدون اینترنت، تصور اینکه چین در چند دهه گذشته چگونه تکامل یافته و بخش خصوصی چگونه این کشور را به جلو می‌برد، دشوار است.


وقتی صحبت از جک ما، موسس علی بابا می شود، او را فردی بسیار سرگرم کننده معرفی می کنند. این کتاب به دوران جوانی او، مبارزات و شکست هایی که در گذشته داشت برمی گردد. جک مردی خودساخته است که علاقه ای به عناوین ممتازندارد.  او نوعی نماد در چین است زیرا از خانواده بزرگی نیامده و  سوابق تحصیلی زیادی نداشت. با این حال توانست به مرتبه بزرگان تجارت، سرمایه گذار، بشردوست و سفیر جهانی تجارت چین دست یابد. او کار خود را به عنوان مترجم شروع کرد، اما همزمان برای گذران زندگی، فرش می فروخت. این کتاب همچنین چند داستان را بیان می کند که نشان می دهد زندگی حرفه ای او چقدر سخت بوده است. به عنوان مثال، یک بار او به همراه 23 نامزد دیگر سعی کرد در KFC شغلی پیدا کند بدبختانه تنها کسی که رد شد جک بود.


کتاب بعدتر بر تلاش‌های تجاری او تمرکز می‌کند. از یک طرف، کتاب او را به عنوان یک کارآفرین بسیار متعهد و پرشور، متمرکز بر مشتریان، کارمندان و فناوری می شناسناد. از سوی دیگر،تاکید می کند که او هیچ چشم انداز روشنی از ایجاد تجارت در اینترنت نداشت و در واقع، او و شرکت هایش بر اساس مسائلی که او با آنها دست و پنجه نرم می کرد تکامل یافته اند.


اکثریت این کتاب بر داستان علی بابا و تائوبائو تمرکز دارد. این شرکت ها در ابتدا چگونه متولد شده  و عملکرد آنها در طول زمان بلوغ یافت . شایان ذکر است که پلتفرم علی بابا برای پنج سال رایگان بود و هدف این بود که از طریق آن  خدمات فروش تجارت به تجارت (B2B)، مصرف کننده به مصرف کننده (C2C) و تجارت به مصرف کننده (B2C) ارائه شود. سکو. این شرکت‌ها از موفقیت یک شبه دور بودند، با این حال، کتاب رویکردی منطقی و منظم برای شکل‌دهی به ساختار و ارزش‌های فعلی آنها ارائه می‌کند.

 کتاب مقیاس تجارت علی بابا را د روز مجردهای چین  در سال 2015، زمانی که وب سایت علی بابا چهارصد و شصت و هفت میلیون بسته تولید کرد که به بیش از 1.7 میلیون پیک و 400000 وسیله نقلیه برای تحویل کالا نیاز داشت، توضیح می داده و بیان می‌کند که علی‌بابا بدون ارتش پیک‌هایش که روش‌های هوشمندانه‌ای را برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها به کار گرفته‌اند، غول امروزی نمی بود.

به عنوان مثال، در شانگهای، پیک‌ها در مترو به این سو و آن سو می‌رفتند و بسته‌ها را از روی موانع به یکدیگر تحویل می دادند تا از خرید بلیط‌های متعدد اجتناب کنند.

ادر آخر ین کتاب داستانی جذاب از نحوه رقابت این شرکت با شرکت های بزرگ چندملیتی متخصص در تجارت الکترونیک و خرده فروشی است و اطلاع از  اینکه چگونه درک بهتر از آداب و رسوم محلی به علی بابا کمک کرده تا با شرکت های بسیار بزرگتری مانند E-bay، Google یا PayPal مبارزه کند، واقعا جالب است .

لینک خرید این کتاب و مشابه آن  در دیجی کالا  و سایت کتابراه برای کسانی که علاقمندند الصاق گردیده است .


Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *