پروفیل فشار و دما در خط لوله دریایی

به منظور تعیین پروفیل دما و فشار ، تداحل دمایی با خاک و آب محیط خطوله دریایی محاسبه می شود. در انتقال حرارت جنس لوله ، ضخامت دیواره،،ماده عایق، دمای سیال ، عمق دفن شده خط لوله دریایی و نوع خاک پارامتر بسیار مهمی است.

برخی مواقع دمای در نقطه انتهای خروجی خط لوله بسیار پایین تر از دمای سیال است . بدین سان از دفن نمودن خط لوله در پروفیل مسیر خودداری می شود.

در خطوط گازطبیعی نکته بسیار مهم توجه به اثرات پدیده ژول تامپسون است. انبساط گاز در خطوط لوله موجبات ، خنک شدن گاز شده ، منجر به کاهش فشار و در ادامه کاهش دما می گردد. بنابراین در خطوط گاز طبیعی محاسبه حداقل دمای مجاز بسیار مهم است . گهگاه در طول عملیات و بهره برداری خط لوله گاز دمای خط به زیر صفر درجه رسیده و خط دچار انجماد و تشکیل ساختار یخی دور آن می شود. تکرار سیکل انجماد و ذوب یخ در دیواره خط منجر به کمانش بالازدگی خط خواهد شذ.

داده های پروفیل دما و فاشار ورودی مطالعات ذیل در ارتباط با مهندسی و طراحی خط لوله دریایی است :

1-طراحی آندهای فدا شونده

2-طراحی لوپ های انبساطی خط لوله

3-ارزیابی دهانه آزاد

4- مقاومت در برابر ضربه تورهای تراول ماهیگیری

مأخذ : Design and Installation of Marine Pipelines
Mikael W. Braestrup ,2008

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *