( مطلب بروز رسانی خواهد شد.)
لجستیک، حمل و نقل و کارهای تعمیراتی فراساحل برخلاف آنچه در پالایشگاه های نفتی خشکی روزانه و عادی انجام می شود ، چالش بزرگی برای بهره برداران و ذینفعان پروژه های دریایی است .زیرا شناورها بشدت تحت تاثیر موج ، باد
غالب و جریان های دریایی قرارمی گیرند . از این رو فناوری موقعیت یابی پویا می تواند برای ثبات کشتی ، بارج جرثقال دار یا لوله گذار بسیار موثر باشد.
موقعیت یابی پویا به سامانه های رایانه محوری گفته میشود که این امکان را به شناورها میدهد تا بصورت خودکار در موقعیت عملیاتی یا اجرایی خود قرار گیرد. این سامانه های از سنسورهای حرکت ، موج ، جریان و باد تشکیل شده که داده ها را به رایانه منتقل می نمایند . رایانه پردازشگر داده ها پس از پردازش ها جهت جلوگیری از جابجایی شناور به رانشگر های خاص شناور فرمان داده تا بگردش درامده و شناورها را در مسیر خود ثابت نگه دارند.وقعیت یابی پویا می تواند مطلق بوده نسبت به نقطه خاص جغرافیایی ثابت شود یا اینکه بصورت نسبی نسبت به یک شناور یا کشتی در حال حرکت تغییر وضعیت خود را ثابت نگاه دارد
یک مدل کامپیوتری در موقعیت یابی پویار شامل یک مدل از کشتی است که اطلاعات مربوط به باد ، کشش جریان
کشتی و محل رانشگرها را دربردارد. این اطلاعات به همراه با اطلاعات حسگرها، به رایانه اجازه می دهد تا زاویه فرمان و خروجی پیشرانه مورد نیاز را برای هر رانش محاسبه کند. موقعیت یابی پویا کارفرمایان را از پهلوگیری یا لنگر انداختن در اعماق بسیار زیاد و یا بسترهایی که کف دریا شلوغ و پرمانع است بی نیاز می کند.شناورهای با این فناوری یابی در میادین نفتی دریایی جهان مانند دریای شمال، خلیج فارس، خلیج مکزیک، غرب آفریقا و سواحل برزیل در خدمات رسانی بوده و در حال حاضر بیش از 1800 کشتی DP وجود دارد .بسته به امکان جانشینی رایانه های و برخی تجهیزات در مواقع خرابی شناور ها می توانند Dp1 ، Dp2 و یا DP3 باشند.